Meditaation vaikutus kasinopelaamiseen

Mielenhallinta ja meditaatio on noussut trendiksi myös länsimaissa viime vuosikymmeninä, eikä vain harvojen joogien lähes salainen harrastus. Toisaalta taas peliriippuvuuden hallintaan ja hoitoon on etsitty ratkaisuvaihtoehtoja jo vuosikymmeniä. Parantumiseen ei ole helppoa tietä, vaan se vaatii määrätietoista ja pitkäkestoista tapojen muuttamista. Meditaatiosta on paljon hyötyä erilaisten riippuvuuksien hallinnassa. Meditaatio auttaa kiistattomasti erityisesti hallitsemaan kasinopelien pelaamista. Meditaation hyödyt eivät kuitenkaan rajoitu ongelmapelaamiseen. Mielenhallinnan säännöllinen harjoittelu auttaa monella eri tavalla, kuten esimerkiksi ylläpitämään keskittymiskykyä, mielenterveyttä sekä yleistä vireystilaa myös stressaavissa tilanteissa.

Peliriippuvuus Suomessa

Uhkapelaaminen kiehtoo meitä, koska siinä yhdistyy jännitys ja viihde. Parin euron panostuksella on mahdollisuus voittaa pieni omaisuus onnettaren niin salliessa. Suurin osa peleistä ovat tappiollisia pitkällä aikavälillä tarkasteltuina, kuten esimerkiksi slotit ja kasinon pöytäpelit. Pokeria ja urheiluvedonlyöntiä pelatessa on mahdollisuudet voitolliseen pelaamiseen, mikäli taidot, stressinsietokyky ja riittävä pelikassa sen sallivat. Rahapelaamisen perusteet ovat tällöin jo hyvin hallussa. Pelaajista pieni osa lumoutuu pelaamisesta täysin ja heistä tulee ongelmapelaajia vuosien saatossa. Euroopan kansalaisista juuri suomalaiset käyttävät eniten rahaa uhkapelaamiseen vuodessa. Pelaamiseen käytetäänkin keskimäärin 400 euroa vuodessa. Ongelmapelaajia on jopa 130 000 Suomessa. Samalla miljoonat lottoavat ja pelaavat erilaisia uhkapelejä ongelmitta. Satunnaiset voitot tuovat iloa ja pienet tappiot harmittavat, mutta pelaaminen on hallinnassa ja yksi harmiton viihdemuoto arjessa. Ongelmaksi muodostuneita tapoja saa hallintaan ja karsittua meditaation avulla.

Terveyshyödyt

Meditaatiosta on useita erilaisia hyötyjä. Pelaamisen hallinnan lisäksi tärkeämmiksi hyödyiksi nousee terveyttä ja hyvinvointia edistävät ja ylläpitävät vaikutukset. Meditaatiota eli mielenhallintaa on tutkittu kauan sekä seurantatutkimusten että kliinisten kokeiden avulla. Todisteet ovat kiistattomat, sillä pitkäaikainen meditointi aiheuttaa pysyviä myönteisiä muutoksia aivoissa. Vaikutuksia aivojen toimintaan on lyhyelläkin ajanjaksolla, sillä se estää ja hidastaa liiallista ajatusten tulvaa. Hermoratojen väliset yhteydet vahvistuvat, joka puolestaan auttaa hallitsemaan stressiä ja myös lihakset rentoutuvat paremmin. Meditaatio vähentää todistettavasti ahdistusta ja stressiä. Ahdistuneella ihmisellä päätöksentekokyky heikkenee. Meditointi auttaa pysymään rauhallisena yllättävissäkin tilanteissa ja tällöin pystytään paremmin välttämään tunteen varassa tehtyjä impulssipäätöksiä, jotka ovat usein haitallisia. Keskittymiskyvyn paranemisesta on hyötyä varsinkin pokerin- ja videopelien pelaajille. Monella ammattimaisesti pelaavalla meditaatio onkin osa päivittäistä treeniohjelmaa. Meditaatiosta on myös hyötyä terveydelle, sillä e alentaa verenpainetta. Matalampi syke rauhoittaa ja syventää hengitystä, josta puolestaan on hyötyä hyvinvoinnille. Säännöllisesti meditoimalla myös paranee sekä lyhyt- että pitkäkestoinen muisti.

Meditaation aloittaminen

Meditaation aloittaminen saattaa kuulostaa hankalalta, mutta se ei ole aikaa vievää tai hankalaa. Hyödyt huomataan jo ensimmäisen meditaatiokerran jälkeen. Meditaatio ei vaadi erityistä huonetta tai muita erityisjärjestelyitä. Riittää, että kodista löytyy riittävän rauhallinen ja hiljainen paikka, jossa voi keskittyä omiin ajatuksiin. Mikäli kodissa on hälinää, voi käyttää korvatulppia. Ympäröivä melu ei ole este, mutta hiljaisuus helpottaa meditointia. Lujatahtoinen voi rauhoittaa mielensä meditointiin missä tahansa ympäristössä, myös melun keskellä. Meditoinnin voi aloittaa lyhyellä sessiolla. Muutaman minuutin päivittäisestä meditaatiosta on todistettavaa hyötyä. Aloittaminen ei maksa mitään, sillä erityisiä laitteita tai jäsenmaksuja ei tarvita. Riittää, että olotila on mukava ja pystyy rentoutumaan. Usein meditoidaan joko istuallaan tai maaten. Stressaantuneelle voi sopia paremmin istuma-asento, sillä maaten meditoidessa voi nukahtaa. Meditoinnista voikin olla erityistä hyötyä nukahtamisvaikeuksista kärsivälle. Yksinkertainen meditaatiotekniikka on omaan hengitykseen keskittyminen. Hengitys hidastuu vähitellen huomaamatta, eikä sitä tarvitse pakottaa mihinkään tiettyyn rytmiin. Edistyneempi voi opetella syvän hengityksen tekniikan meditaation tehostamiseksi. Vaeltelevien ajatusten voi antaa tulla ja mennä vapaasti. Hengitykseen keskittyminen auttaa päästämään turhista ajatuksista irti. Meditaatiota voi harrastaa esimerkiksi kännykkäsovellusten avulla. Sovelluksissa on sekä vinkkejä eri tekniikoista että yleisiä ohjeita. Meditoivan keho rentoutuu ja mieli kirkastuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

.